کد خبر: 1220224
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
فرمانده فراجا:
فرمانده فراجا با اعلام اجرایی‌شدن طرح پایش هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی گفت که در جریان این طرح سارقان سابقه‌دار به صورت لحظه‌ای کنترل خواهند‌شد. سردار احمد‌رضا رادان گفت که تا دو ماه آینده ۵ هزار از این مجرمان سابقه‌دار با پابند الکترونیک تحت کنترل پلیس قرار خواهند گرفت
 غلامرضا مسکنی 
جوان آنلاین: فرمانده فراجا با اعلام اجرایی‌شدن طرح پایش هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی گفت که در جریان این طرح سارقان سابقه‌دار به صورت لحظه‌ای کنترل خواهند‌شد. سردار احمد‌رضا رادان گفت که تا دو ماه آینده ۵ هزار از این مجرمان سابقه‌دار با پابند الکترونیک تحت کنترل پلیس قرار خواهند گرفت.
پدیده سرقت یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان است و با افزایش آن نگرانی‌هایی هم در پی داشته‌است. از این رو مسئولان و به خصوص پلیس برای رفع این دغدغه و مبارزه با سرقت، طرح‌های زیادی را عملیاتی کرده‌است. از سوی دیگر با روی کار آمدن سردار احمد‌رضا رادان، فرمانده فراجا طرح‌هایی برای کنترل رشد سرقت مثل تشدید و راه‌اندازی گشت‌های آگاهی در کل کشور و راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت اجرایی‌شده و همین طرح‌ها رشد آهنگ افزایش سرقت را کند کرده، اما کافی نبوده‌است. طرح کنترل و پایش الکترونیکی سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی از صبح دیروز در سه نقطه جغرافیایی تهران بزرگ، غرب استان تهران و استان البرز با حضور فرماندهی کل انتظامی و تعدادی از فرماندهان انتظامی در پلیس آگاهی تهران بزرگ به عنوان تازه‌ترین شیوه مبارزه با سرقت اجرا شد. 
 
 سارقانی با ۴ سابقه 
سردار احمد‌رضا رادان در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که پابند‌های الکترونیکی برای چه سارقانی در نظر گرفته شده‌است و تا چه مدتی پا‌بند‌ها باید در پای سارقان بسته باشد، گفت: برای کنترل هوشمند سارقان سابقه‌دار و کاهش آمار سرقت استفاده از پابند‌های الکترونیکی کلید خورد و این پابند‌ها برای سارقانی که در ۱۰ سال گذشته حداقل چهار سابقه در پرونده‌شان ثبت شده‌باشد، در نظر گرفته شده‌است. سارقان سابقه‌داری که این پابند‌ها برای آن‌ها در نظر گرفته شده‌است، دو سال باید این پابند‌ها به پای آن‌ها بسته‌باشد و در این مدت به صورت هوشمند تحت کنترل خواهند‌بود و چنانچه مرتکب سرقتی نشوند، می‌توانند پس از دو سال به دستور مقام قضایی پابند الکترونیکی از پای خود جدا کنند، اما اگر در این دو سال مرتکب جرم شوند، استفاده از آن به مدت سه سال تمدید می‌شود و فرد مورد پایش باید سه سال دیگر این پابند‌ها را با خود حمل کند. 
 
 کنترل لحظه‌ای 
فرماندهی کل انتظامی گفت: این پابند‌ها ویژگی‌های خاصی دارد و اولین ویژگی آن کنترل لحظه‌ای فرد مورد پایش است و ما به صورت لحظه‌ای مسیر و محدوده حرکتی فرد مورد نظر را داریم. ویژگی بعدی آن اگر فردی به هر دلیلی این پابند را از پای خودش جدا کند در مرکز کنترل آلارم می‌دهد و با هماهنگی قوه قضائیه برای او مجازات پیش‌بینی شده‌است. 
به گفته سردار رادان افرادی که زندان هستند و چهار سابقه سرقت در کارنامه خود دارند، شامل این طرح می‌شوند و با هماهنگی که با قوه قضائیه شده‌است، این افراد قبل از رهایی از زندان مجهز به پابند الکترونیکی می‌شوند. ما بر اساس برنامه‌ای که داریم قرار است تا اردیبهشت ماه امسال ۵ هزار سارق را با پابند‌های الکترونیکی کنترل کنیم. 
فرمانده کل انتظامی در مراسم آغاز طرح هوشمند الکترونیکی سارقان سابقه‌دار گفت: موضوع سرقت از موضوعاتی است که دغدغه همه مردم، مسئولان و پلیس است و پلیس همواره با این دغدغه روبه‌رو است و در همین راستا طرح‌های مختلفی برای مقابله با سرقت مثل طرح تشدید گشت‌های پلیس آگاهی و راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت انجام‌شده که در زمان خودش اقدامات مناسب و خوبی بوده‌است. این اقدامات باعث شد رشد افزایش ۱۹ درصدی سرقت به صفر برسد و امروز کاهش ۳ درصدی داشتیم که به عبارتی شاهد کاهش ۲۲ درصدی سرقت هستیم. 
 بر اساس آمار هزاران سارق حرفه‌ای داریم که حبس خود را گذرانده‌اند، اما همچنان سرقت می‌کنند و به همین دلیل ما طرح کنترل الکترونیکی سارقان و مجرمان سابقه‌دار را در دستور کار پلیس قرار دادیم. 
سردار رادان افزود: در مرحله اول اجرای طرح هزار سارق پابند الکترونیکی می‌گیرند و این عدد تا پایان سال هزارو۱۰۰ سارق را شامل می‌شود. آن‌ها با پابند کنترل می‌شوند و بعد از آن نیز باید تعداد پابند‌ها به ۵ هزار مورد برسد. با نصب این پابند‌ها باید پایش به صورت دقیق انجام شود و در این خصوص وظیفه کلانتری و آگاهی کاملاً معلوم شده‌است. 
 
گفتگو با متهمان 
 توبه گرگ مرگه 
شهاب سارق سابقه‌داری است که صبح دیروز اولین پابند الکترونیکی به پایش زده شد. وی مدتی قبل از زندان آزاد شد و در این مدت هم مرتکب جرمی نشده‌است، اما از آنجایی که سابقه زیادی دارد، پابند برای او هم در نظر گرفته‌شد. وی می‌گوید هنوز توبه نکرده و به نظر او توبه گرگ، مرگ است. 
 
شهاب فکر می‌کنی طرح پابند الکترونیکی برای پیشگیری از سرقت مفید است؟ 
به نظر من اگر مفید نبود، اجرا نمی‌شد، اما اگر سارقی بخواهد سرقت کند با پابند هم سرقت می‌کند. فردی که بخواهد مرتکب جرمی شود، اگر زنجیرش هم کنی جرم را مرتکب می‌شود، اما باید درست اجرا شود تا نتیجه بدهد. 
 
چطوری؟ 
من هم‌سلولی‌هایی داشتم که پابند داشتند، اما خیلی وقت‌ها پابند‌های آن‌ها مشکل پیدا می‌کرد و ردیاب آن خاموش می‌شد. بعد هم من متوجه شده‌ام این پابند‌ها قابل باز شدن است. این مشکلات را من قبل دیده‌ام. 
 
شما چه سرقت می‌کردی؟ 
من کارم گوشی موبایل و لپ‌تاپ بود. 
 
چند بار سابقه داشتی؟ 
حدود شش بار زندان رفته‌ام. 
 
الان که آزاد شدی توبه کردی؟ 
نه من توبه نکردم و نمی‌کنم. چون تصمیم نگرفته‌ام که بعد از این هم سرقت کنم یا نه. 
 
بعضی‌ها معتقدند اگر با مالخر برخورد شدید شود، سرقت کم می‌شود، درسته؟ 
به نظر من نه. تأثیر دارد، اما به هرحال ما بلدیم چه جنسی سرقت کنیم و چطوری بفروشیم. مثلاً من الان ۱۰۰ گوشی بدون کارتن را بهتر از یک گوشی کارتن‌دار می‌فروشم و هزار مدل می‌توان یک گوشی موبایل سرقتی را فروخت. 
 
سرقت راحت است یا سخت؟ 
خیلی سرقت‌ها راحت است و مقصرش هم خود مالباخته است؛ مثلاً طرف موبایل چند ده میلیون تومانی را در کوچه خلوت دستش می‌گیرد و قدم می‌زند و صحبت می‌کنه. سارق که می‌بیند وسوسه می‌شود. یا مثلاً فردی مقدار زیادی طلا در کیفش دارد. من خودم داخل خودرویی کیفی سرقت کردم که ۱۰ قطعه طلا داخل آن بود. 
 
کی آزاد شدی؟ 
من هفت ماه قبل از زندان آزاد شدم. 
 
حرف آخر؟ 
اعتیاد باعث همه گرفتاری‌های ماست. 
 
 اعتیاد خانه خرابم کرد 
فراز مرد ۴۸ ساله‌ای است که از ۱۵ سال قبل وارد جرگه خلافکاران شده و شش سابقه کیفری هم در پرونده‌اش ثبت شده‌است. وی مدتی قبل پس از پایان حکم حبسش از زندان آزاد شده و، چون جزو سارقان سابقه‌دار است، امروز به پایش پابند الکترونیکی زده‌شد تا همیشه در دسترس پلیس باشد و دیگر نتواند دست به سرقت بزند. 
 
فراز چه شد که سارق شدی؟ 
از نظر من مادر تمام جرائم اعتیاد به مواد‌مخدر است. من زمانی که معتاد به مواد شدم، خلاف‌هایم آغاز شد. 
 
چرا معتاد شدی؟ 
خیلی ساده معتاد شدم. شاید باور نکنید می‌خواستم حال خوب داشته‌باشم. می‌خواستم از زندگی لذت ببرم و خیلی زود هم معتاد به مواد‌مخدر شیشه شدم. 
 
لذت بردی؟ 
اولش بله. چند بار اول لذتبخش بود، اما بعد زندگی‌ام را سیاه کرد. من اصلاً نیاز مالی نداشتم، اما اعتیاد مرا سارق سابقه‌دار کرد. 
 
چه کاره بودی؟ 
مغازه لباس‌فروشی داشتم و خودم ماشین تویوتا سوار می‌شدم، اما وقتی شیشه می‌کشیدم، هیجان سرقت به من دست می‌داد و خودرو سرقت می‌کردم. دوست داشتم خودرو ۲۰۶ سرقت کنم و لوازم داخل آن را باز کنم و بعد هم بفروشم. 
 
متأهلی؟ 
متأهل بودم و وقتی معتاد شدم، زنم طلاق گرفت. الان این تعدادی که اینجا برای پابند آمده‌اند، هیچ کدامشان زن ندارند. چون زن‌ها وقتی می‌بینند شوهرشان معتاد شده بلافاصله طلاق می‌گیرند. 
 
چند بار سابقه داری؟ 
من از سال ۸۷ شروع به سرقت کردم و فکر می‌کنم بیش از شش بار دستگیر و روانه زندان شده‌ام. در مجموع نزدیک به ۱۰ سال از عمرم را زندان بودم. 
 
الان پابند الکترونیکی به پایت زده شده چه حسی داری؟ 
حس خوبی ندارم، اما خطا کردم و باید جور آن را بکشم. من توبه کرده‌ام و پاکم و امیدوارم دوره‌ام تمام و پابندم باز شود.
برچسب ها: فراجا ، الکترونیک ، سارق
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار